Att kombinera god ekonomi och bra IT-lösningar är något som Ulrika Andreasen jobbar hårt med i nystartade företaget Digihelp.
– Att få hjälpa kunder med IT-lösningar så att man effektiviserar och får en bra logistik, det är det roligaste jag vet. Det sparar både tid och pengar
Ulrika är utbildad civilekonom och systemvetare och har jobbat inom många olika företag, exempelvis inom stålbranschen med ekonomi och logistik i fem år. Hon har även drivit egen bokföringsbyrå. Rollerna som ekonom och som ansvarig för olika IT-lösningar är något som har passat henne.
– Det har följt mig hela karriären sedan jag såg en möjlighet att komplettera min ekonomiutbildning med kunskaper inom IT, säger Ulrika, som läst systemvetenskaplig linje och kan grunderna i programmering. Men hennes specialområde är databashantering.
Hon har jobbat med olika kassasystem och med lagerhanteringslösningar kopplat till webbhandel. Den som både vill sälja i sin fysiska butik och via sin webshop kan få hjälp med en helt integrerad lösning av Ulrika.
– Jag hjälper till så att lagerhållningen är kopplad direkt till bokföringen, säger hon.
Hon har exempelvis hjälpt arbetsförmedlingen med digitalisering och automation.
– Där hade man en stor volym leverantörsfakturor som kunde läsas av med hjälp av en robot och scannas direkt in i ekonomisystemet, säger hon, och pratar om maskinlearning, vilket betyder att roboten lär sig allt mer efter hand när den jobbar. Den blir helt enkelt ”smartare”.
– Det som driver mig är viljan att hitta bra lösningar för kunderna och det är samtidigt skönt att jag själv kan bestämma över min arbetstid, säger Ulrika.
Just nu jobbar hon hårt med att marknadsföra sig själv och deltar också i olika företagsnätverk för att skaffa fler kontakter. Det första hon brukar göra när hon träffar nya kunder är en verksamhetsanalys.
– Jag gör ofta en SWOT analys för att se styrkor och svagheter. Vi utgår ifrån kundens behov och undersöker om de kanske redan har moduler i sina affärssystem som de inte utnyttjar till fullo, säger hon.
Just nu bor Ulrika i Storfors. Genom att jobba hemifrån blir arbetsdagen flexibel och hon har tagit uppdrag som underkonsult till större bolag. Någon dag i veckan reser hon till olika kunder.
Hon har också engagerat sig som styrelseledamot i Nyföretagarcentrum, där hon själv fått mycket hjälp i företagsstarten. Hon går även ett mentorskapsprogram via Almi.
– Det känns bra att kunna ge något tillbaka eftersom jag fick så bra start tack vare Nyföretagarcentrum, säger Ulrika, som stortrivs med flexibiliteten i att driva eget.
Ett av hennes senaste projekt är ett uppdrag via Stiftelsen Compare i Karlstad. Det har gått ut på att hjälpa handlarföreningen i Torsby att hitta en gemensam digital plattform för att marknadsföra och sälja allt från möbler och kläder till sportprylar.
Ulrika och hennes affärspartner har föreslagit en kostnadseffektiv lösning med Fortnox lagermodul som uppdaterar lagersaldo i realtid och där kunden kan välja mellan tio olika kassalösningar och lika många olika webb-shop lösningar.
– De lösningar vi föreslår är molnbaserade och allting finns redan på plats med olika betallösningar och fraktlösningar för kunden, så att användarna snabbt kan komma igång, säger Ulrika, som tror att lösningen kan vara gångbar för många andra handlarföreningar.